Transport
31 januari 2010 door Gerrit de Heus
Geplaatst in Transport
Lokale distributie / transport
Lokale transporten bestaan hoofdzakelijk uit distributie en het uitrijden van goederen welke binnen zijn gekomen op de terminal uit Oslo, Bergen en Trondheim en ook voor een deel uit het buitenland.
Distributieroutes van Uhlens Transport A/S
Een route Ålesund centrum welke 2-3 maal per dag wordt gereden. Een route Fosnavåg, Ulstenvik welke twee maal daags wordt gereden .
Dit is ook distributie van goederen die binnen zijn gekomen op terminals van binnenland en buitenland maar er is ook lokaaltransport van bijvoorbeeld Ålesund naar Fosnavåg, Ulstenvik, Spjelkavik. Die auto’s halen vis of visproducten van Fiskerstrand Langevåg voor verder transport naar Oslo, Bergen, Trondheim en verder naar het continent.
Er is ook de route Brattvåg Tennfjord en omgeving die een maal per dag wordt gereden. Het zijn in het algemeen goederen die verder gaan vanuit terminals rondom in Noorwegen, maar er zijn ook lokaaldistributie van Ålesund naar Brattvåg/ Tennfjord.
Verder zijn er vaste “ophaal auto’s” die rijden op Valderøya en Vigra en verder op binnen- en buitenland. Uhlens heeft ook vaste routes om goederen uit te rijden en op te halen in de omgeving van Spjelkavik, 2 tot 3 maal per dag.
De route naar Molde/ Kristiansund wordt drie maal per week gereden.
Een auto wordt elke dag ingehuurd.
Als er goederen binnenkomen vanuit andere delen van het land en moeten worden gedistribueerd naar plaatsen in de provincie, heeft Uhlens geen eigen auto’s maar wordt er gebruikgemaakt van het routebus-station.
Uhlens transport vervoert goederen door de hele provincie, maar heeft niet genoeg “vaste klanten” om meerdere routes op te zetten.
Het doel zal zijn om meerdere lokale routes op te zetten door het aangaan van samenwerking met andere transporteurs, zodat men een meer dekkend distributiesysteem voor de hele provincie krijgt.
Binnenlands transport
Binnenlandtransport is hoofdzakelijk transport van goederen van of naar Uhlens terminal in Spjelkavik of naar andere terminals.
Uhlens heeft de volgende binnenlands routes:
Ålesund – Oslo , Oslo – Ålesund beide kanten op 2 – 3 auto’s per dag.
Ålesund – Bergen , Bergen – Ålesund dagelijks beide kanten op.
Ålesund – Trondheim , Trondheim – Ålesund 4 keer per week.
Ålesund – Oslo , Oslo – Ålesund.
Op deze route zijn over het algemeen partijgoederen en visproducten van Ålesund – Oslo die worden gelost bij Sties Termotransports terminal in Lysaker voor samenstelling met andere partijen vis en visproducten.
Van de hoeveelheid goederen van Ålesund is ca 80% vis en visproducten, de resterende 20 % is stukgoed en partijgoederen.
Van de hoeveelheid goederen van Oslo – Ålesund is het meest geconditioneerde goederen d.w.z. goederen die geïsoleerde auto’s nodig hebben zoals vriesgoed, koel en warm goed. 30% van de goederen naar Ålesund zijn thermogoederen , 30 – 40 % zijn stukgoederen en de rest zijn diverse etenswaar, staal en andere staalproducten.
Dat wat wordt geladen bij Sties is vriesgoed / thermogoederen.
Verkeer van Oslo wordt geregeld door een bevrachter van Norske Godslinjer in Oslo in samenwerking met een bevrachter in Ålesund.
Ålesund – Bergen , Bergen – Ålesund.
Op deze route heeft Uhlens geen eigen auto’s. Dus het zijn ingehuurde auto’s die deze route hebben b.v. Trailerservice, Vest-Transport, Reitan transport. De goederen die worden vervoerd zijn stuk- en partijgoederen.
Ålesund – Trondheim , Trondheim – Ålesund
Goederen die hier worden vervoerd zijn in het algemeen thermoproducten die naar Trondheim gaan, bijvoorbeeld pizza’s en vis. De goederen van Trondheim zijn voor een deel stukgoed en voor een deel partijgoederen.
Het wordt geladen bij Norske Godslinjer Trondheim en bij Sties in Trondheim.
Buitenlands transport
Uhlens buitenlands transport gebeurt in samenwerking met Sties, die bepaalt waar de auto’s heen gaan. Sties heeft de klanten voorgelicht dat als ze goederen geëxporteerd willen hebben, dat Sties het klaarspeelt om het op te lossen, Ze krijgen de goederen op de plek ongeacht waar het afgeleverd moet worden, en dat regelen ze erg goed, dus de service is werkelijk goed. Sties heeft zich ontfermd over het inklaren en “spedition” voor Uhlens.
De auto’s gaan elke dag van Trondheim, Bergen en Oslo en zuidelijker naar Denemarken, Duitsland Frankrijk, Spanje en enkele naar Italië. Ca 90 % van de goederen zij thermogoederen. Meest verse en bevroren. Ca 60 % daarvan is stukgoed, de rest kan ook in grote partijen zijn. De andere 40 % van de export zijn grote partijen en volle auto’s met bijv. visfilet direct van de Noorse boten naar afnemers op het continent. Nadat de auto’s zijn gelost in het buitenland bellen de chauffeurs altijd naar het hoofdkantoor van Sties in Lysaker om retourlast te krijgen.
Uhlens heeft vaste routes van Holland naar Noorwegen. In het hoogseizoen voor fruit en groente, hebben ze ook routes vanuit Spanje. De lading bestaat voornamelijk uit groente, fruit en bloemen.